Kymikoskicross

18.8.2023

Vuoden 2023 ensimmäinen koskicross kisa järjestettiin Kymijoen Langinkoskella 7.5.2023. Neljässä eri sarjassa oli yhteensä liki 40 kilpailijaa. Tässä hieman kisojen jälkeisiä tunnelmia ja ajatuksia kolmelta kilpailuihin osallistuneelta:

Millaista oli kilpailla koskicross-kisoissa?
Nea: Kisaaminen oli hauskaa ja kivaa
Tuomas: Kisaaminen oli mukavaa. En ole aikaisemmin kisannut, laskenut vain muuten koskia, joten oli jännää käydä kokeilemassa. Boatercross on mielenkiintoinen kilpalaji
Peppi: Kisaaminen oli jännittävä ja hauska kokemus. En ole aikaisemmin osallistunut mihinkään melontakilpailuihin tai laskenut vastaavanlaisella radalla, joten kaikki oli uutta.

Jännittikö kisaaminen?
Nea: Kisaaminen jännitti vähän, kun katselin koskea rannalta, mutta koskeen päästyäni ei jännittänyt.
Tuomas: Kisaaminen ei juurikaan jännittänyt, oikeastaan ollenkaan.
Peppi: Koski tai radan melominen itsessään ei jännittänyt, mutta kilpaileminen ja kilpailutilanne jännitti aika paljon, kun en ole tottunut kilpailuihin tai melomaan aikaa vastaan. Meloessa oli vaikeaa keskittyä ja pitää pää kylmänä.

Mitä pidit radasta?
Nea: Junnusarjan rata oli mielestäni todella hyvä, ja ei liian vaikea.
Tuomas: Rata oli hyvä. Toisella portilla pystyi melomaan paria eri linjaa, ja viimeinen portti oli hauska, koska siinä yhteislähdöissä asetelma saattoi vielä muuttua täysin. Ensimmäisestä portista en itse oikein tykännyt – lossaaminen oli raskas ja meni usein aika väännöksi.
Peppi: Rata oli mielestäni hauska, hyvän pituinen ja ei liian vaikea. Portit olivat riittävän helppoja, mutta linjoja valitessa piti miettiä, että mistä saa nopeimman reitin. Viimeinen vastavirtaportti oli hauska loppuhuipennus, jossa maalintulojärjestys saattoi vielä muuttua kuten Tuomas sanoi.

Millaista oli laskea kolmen tai neljän kisaajan lähdöissä? Pitäisikö naisten sarjoissa olla tiukemmat säännöt kontakteihin?
Nea: Oli hauskaa laskea kolmen hengen lähdöissä (naisten junnusarjassa oli vain kolme kisaajaa). Pääsi näkemään mitä muut tekevät, ja harjoitella erilaisia lähtöjä.
Tuomas: Neljän hengen lähdöissä oli hauska laskea, kun normaalisti koskea laskiessa ei ole ketään vieressä melomassa. Kontakteja ei näyttänyt olevan liikaa, kaikilla kisaajilla oli järki päässä eikä tullut kummempia osumia. Eikä siinä muiden telominen itseä hyödytä.
Peppi: Yhteislähdössä melominen oli hauskaa ja jännittävää. Haastavaa, kun piti miettiä oman suorituksen lisäksi muiden kilpailijoiden menemistä. Kontakteja ei ainakaan omissa lähdöissä juuri tullut, joskus ensimmäiselle portille lossatessa onnistuin vähän blokkaamaan kajakillani toista kisaajaa. Varmasti enimmäkseen kaikki keskittyivät kuitenkin omiin linjoihin ja meininki oli hyvä. Oman kokemuksen perusteella en näe syytä ottaa naisten sarjaan tiukempia sääntöjä kontakteihin.

Aiotteko treenata jotain tiettyjä melontataitoja enemmän näiden kisojen jälkeen?
Nea: Aion treenata vähän enemmän akanvirtojen nopeaa kiinniottamista ja niistä poistumista.
Tuomas: En aio treenata sen kummemmin, kunhan melon koskia. Jos osallistun seuraaviin kisoihin niin varmaan harjoittelen vähän niitä varten.
Peppi: Langinkosken rata oli sen verran hauska, että seuraavan kerran kun osun sinne, niin voisin yrittää meloa radan kerran tai pari täysillä läpi, vaikka portit puuttuvatkin. Tuskin jaksan muuten treenata mitenkään kovin tavoitteellisesti, mutta koskissa tietysti melon niin paljon kuin ehdin.